learning study<\/a>? D\u00e5 har ni kommit r\u00e4tt! Vi handleder l\u00e4rare i hela Sverige och alltid tillsammans – ett uppl\u00e4gg som f\u00e5tt mycket positiv respons fr\u00e5n l\u00e4rare.<\/p>\nLearning study \u00e4r en ansats f\u00f6r forskning och modell f\u00f6r skolutveckling. Syftet \u00e4r att \u00f6ka elevernas l\u00e4rande, vilket resultat fr\u00e5n studier styrker. Att l\u00e4rares kunnande dessutom utvecklas och gemensamt professionellt spr\u00e5k skapas ser vi som stor bonus. L\u00e4rare som genomf\u00f6rt studier vill g\u00f6ra fler studier. Learning study ger mersmak…<\/p>\n
Vi som handleder \u00e4r utbildade p\u00e5 avancerad niv\u00e5 och p\u00e5 forskarniv\u00e5 i learning study vid Stockholms universitet och J\u00f6nk\u00f6ping University. Vi har ocks\u00e5 utbildning inom handledning och har under de senaste \u00e5ren handlett ett stort antal learning studies.<\/p>\n
Tillsammans med er ”skr\u00e4ddarsyr” vi en utvecklingsinsats f\u00f6r kollaborativt f\u00f6rdjupande utvecklingsarbete i \u00e4mnesdidaktik. Vi kommer g\u00e4rna till din skola eller din kommun och ber\u00e4ttar vad learning study \u00e4r, g\u00f6r och ger. De l\u00e4rare vi har handlett uppmuntrar vi att presentera erfarenheter och nya kritiska aspekter p\u00e5 exempelvis L\u00e4rarnas forskningskonferens och p\u00e5 WALS. Ett syfte med learning study \u00e4r att sprida erfarenheter och l\u00e4rdomar.<\/p>\n
Ett axplock fr\u00e5n studier vi handlett:<\/p>\n
\n- Det f\u00f6rsvunna multiplikationstecknet, \u00e5k 7 \u00c4r koefficienten en konstant eller en variabel? <\/em><\/li>\n
- Tv\u00e5 av subtraktionens aspekter, \u00e5k 1 \u00c4r det l\u00e4mpligt med plockmateriel d\u00e5 skillnad ska synligg\u00f6ras?<\/em> Kan man st\u00e4lla fr\u00e5gan: hur m\u00e5nga tal \u00e4r det mellan 51 och 49?<\/em><\/li>\n
- Likhetstecknets anv\u00e4ndning och inneb\u00f6rd, \u00e5k 1 Att \u00e4ndra fr\u00e5gan: vad \u00e4r svaret p\u00e5 uppgiften? till: vad \u00e4r l\u00f6sningen p\u00e5 uppgiften? tydliggjorde likhetstecknets inneb\u00f6rd.<\/em><\/li>\n
- Multiplikation, vad \u00e4r det? \u00e5k 2 \u00c4r det skillnad p\u00e5 3 x 4 och 4 x 3? Varf\u00f6r? Varf\u00f6r inte? Hur f\u00e5 elever att anv\u00e4nda multiplikation och inte upprepad addition?<\/em><\/li>\n
- Negativa tal. Uppt\u00e4ckte vikten av att skilja p\u00e5 magnitud och v\u00e4rde f\u00f6r att kunna storleksordna negativa tal. Elevcitat utifr\u00e5n uppgiften 3-5: ”Ja, men skillnaden mellan tre och fem \u00e4r ju tv\u00e5…”.<\/em><\/li>\n
- Materiens konservering: the ability to explain why matter is conserved even when it changes from one phase to another.<\/li>\n
- Citat fr\u00e5n l\u00e4rare vi har handlett:<\/li>\n
- \u201d\u00c4ntligen har vi pedagogiska samtal! Det som vi vill ha, men aldrig har\u2026\u201d<\/em> \u201d\u00c5h, vad jag har l\u00e4rt mig mycket! Det h\u00e4r har jag nytta av i all undervisning!\u201d<\/em> \u201dDet b\u00e4sta jag varit med om som l\u00e4rare! Den \u00e4mnesdidaktiska kunskapen har \u00f6kat!\u201d<\/em> \u201dAlla f\u00f6rel\u00e4sningar tillsammans jag varit p\u00e5 tidigare under alla mina tio \u00e5r som pedagog g\u00e5r inte upp mot vad jag l\u00e4rt mig under denna learning study!\u201d<\/em> \u201d\u00c4ntligen f\u00e5r vi borra\u2026\u201d ”\u00c4r tiden redan slut?! Det h\u00e4r \u00e4r det roligaste jag gjort p\u00e5 l\u00e4nge!” ”Nu blir det s\u00e5 d\u00e4r varmt i hj\u00e4rnan igen!”<\/em><\/li>\n<\/ul>\n
V\u00e4lkommen att h\u00f6ra av dig till oss
\nJane Tuominen: jane.tuominen@pedagogdirekt.se 070 240 74 97
\nLotta Andersson: charlotta.andersson@pedagogdirekt.se 070 406 92 53<\/p>\n