Learning Study<\/a>\u00a0\u00e4r utbildade p\u00e5 avancerad niv\u00e5 i Learning Study p\u00e5 Stockholms universitet. Efter utbildningen har vi handlett ett flertal Learning Studies.<\/p>\nDu som v\u00e4ljer handledning av oss i Pedagogdirekt erbjuds att arbeta efter en tydlig och strukturerad modell som vi utvecklat under v\u00e5ra \u00e5r som handledare. Under 12-15 tr\u00e4ffar arbetar du effektivt, totalt 25-30 timmar, tillsammans med dina kollegor och oss som handledare. Vi anv\u00e4nder oss av\u00a0l\u00e4randeteorin variationsteorin. Du m\u00f6ter tv\u00e5 handledare i varje Learning Study,\u00a0ett uppl\u00e4gg som f\u00e5tt positiv respons fr\u00e5n b\u00e5de pedagogerna och fr\u00e5n v\u00e5ra superhandledare.<\/p>\n
F\u00f6r att forts\u00e4tta utveckla v\u00e5rt kunnande i handledning och om variationsteorin fortbildar vi oss kontinuerligt och knyter kontakter med andra handledare i Learning Study. Dokumentationen fr\u00e5n genomf\u00f6rda studier vidarebefordras till G\u00f6teborgs Universitet f\u00f6r att vara ett st\u00f6d f\u00f6r andra l\u00e4rare i Sverige.<\/p>\n
Ett axplock av\u00a0l\u00e4randeobjekt och kritiska aspekter\u00a0fr\u00e5n de studier vi handlett:<\/p>\n
\n- N\u00e4r tar en mening slut? \u00e5k 1
\nUppt\u00e4ckte att missuppfattningar skapas d\u00e5 pedagoger skriver meningar p\u00e5 tavlan och alltid b\u00f6rjar nya meningar under varandra ist\u00e4llet f\u00f6r att forts\u00e4tta efter f\u00f6reg\u00e5ende mening.<\/em><\/li>\n- Tv\u00e5 av subtraktionens aspekter, \u00e5k 1
\n\u00c4r det l\u00e4mpligt med plockmateriel d\u00e5 skillnad ska synligg\u00f6ras?<\/em>
\nKan man st\u00e4lla fr\u00e5gan: hur m\u00e5nga tal \u00e4r det mellan 51 och 49?<\/em><\/li>\n- Likhetstecknets anv\u00e4ndning och inneb\u00f6rd, \u00e5k 1
\nAtt \u00e4ndra fr\u00e5gan: vad \u00e4r svaret p\u00e5 uppgiften? till: vad \u00e4r l\u00f6sningen p\u00e5 uppgiften? tydliggjorde likhetstecknets inneb\u00f6rd.<\/em><\/li>\n- Det f\u00f6rsvunna multiplikationstecknet, \u00e5k 7
\n\u00c4r koefficienten en konstant eller en variabel? <\/em><\/li>\n- Multiplikation, vad \u00e4r det? \u00e5k 2
\n\u00c4r det skillnad p\u00e5 3 x 4 och 4 x 3? Varf\u00f6r? Varf\u00f6r inte?<\/em><\/li>\n<\/ul>\nH\u00e4r \u00e4r n\u00e5gra citat fr\u00e5n pedagoger vi har handlett:
\n\u201d\u00c4ntligen har vi pedagogiska samtal! Det som vi vill ha, men aldrig har\u2026\u201d<\/em>
\n\u201d\u00c5h, vad jag har l\u00e4rt mig mycket! Det h\u00e4r har jag nytta av i all undervisning!\u201d<\/em>
\n\u201dDet b\u00e4sta jag varit med om som l\u00e4rare! Den \u00e4mnesdidaktiska kunskapen har \u00f6kat!\u201d<\/em>
\n\u201dAlla f\u00f6rel\u00e4sningar tillsammans jag varit p\u00e5 tidigare g\u00e5r inte upp mot vad jag l\u00e4rt mig under Learning study-projektet!\u201d<\/em>
\n\u201d\u00c4ntligen f\u00e5r vi borra\u2026\u201d
\n”\u00c4r tiden redan slut?! Det h\u00e4r \u00e4r det roligaste jag gjort p\u00e5 l\u00e4nge!”
\n”Nu blir jag s\u00e5 d\u00e4r varm i hj\u00e4rnan igen!”<\/em><\/p>\n <\/p>\n
V\u00e4lkommen att h\u00f6ra av dig till<\/p>\n<\/div>\n
Jane Tuominen
\njane.t@live.se
\n070 240 74 97<\/p>\n
Lotta Andersson
\ncharlotta@apellgarden.com
\n070 406 92 53<\/p>\n