<\/a>Seminariet genomf\u00f6rdes den 20 maj 2014.<\/p>\n H\u00e4r finner du\u00a0dokumentation<\/a> fr\u00e5n seminariet samt en l\u00e4nk till avhandlingen<\/a>.<\/p>\n Hur p\u00e5verkas l\u00e4randet n\u00e4r eleverna f\u00e5r var sin dator och tillg\u00e5ng till internet? Beh\u00f6ver skolan utveckla ett nytt s\u00e4tt att betrakta kunskap? H\u00e5kan kallar det f\u00f6r stretchad kunskap. Det k\u00e4nnetecknas av ett h\u00e4nsynstagande till att datorn och internet b\u00e5de \u00e4r ett verktyg att anv\u00e4nda f\u00f6r kunskapsbildning, men ocks\u00e5 en v\u00e4rld att leva i. Skolan m\u00e5ste f\u00f6rst\u00e5 och acceptera de f\u00f6r\u00e4ndrade spelregler som blir den naturliga f\u00f6ljden och aktivt v\u00e4lja en strategi vid inf\u00f6randet av elevdatorer.<\/p>\n H\u00e5kans forskning visar att om alla f\u00e5r varsin dator och man f\u00f6rlitar sig p\u00e5 elevernas f\u00f6rm\u00e5ga att hantera den \u00e4r man farligt ute. En ”business-as-usual”-pedagogik kan i v\u00e4rsta fall g\u00f6ra kvaliteten p\u00e5 kunskaperna s\u00e4mre, inte b\u00e4ttre.<\/p>\n H\u00e5kan lyfte resultat fr\u00e5n b\u00e5de egen och andras forskning. Det h\u00e4r \u00e4r ett omr\u00e5de d\u00e4r forskningen inte \u00e4r entydig!<\/p>\n L\u00e4s mer om seminariet och H\u00e5kan Fleischer h\u00e4r: Forskningsv\u00e5ren H\u00e5kan Fleischer NY<\/a><\/p>\n