Presentationen av Catharina Tjernberg<\/a><\/p>\n Framg\u00e5ngsrik l\u00e4s- och skrivundervisning. En bro mellan teori och praktik.<\/em><\/strong><\/p>\n 25 mars 2015 klockan 15:00-17:00<\/p>\n Lokal: Roslagsskolan aula, Norrt\u00e4lje.<\/p>\n M\u00e5lgrupp: pedagoger och skolledare fr\u00e5n och med f\u00f6rskolan till och med vuxenutbildningen<\/p>\n <\/a><\/p>\n Hur kan l\u00e4raren skapa goda f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r alla elever inom den vanliga klassens ram?<\/em><\/p>\n Samspelet mellan elevers l\u00e4rande och l\u00e4rarens undervisning kan vara komplex. Den pedagogiska arbetsmilj\u00f6n p\u00e5verkar b\u00e5de elevers l\u00e4rande och l\u00e4rarens yrkesskicklighet. Hur kan en milj\u00f6 se ut f\u00f6r att vara s\u00e5 gynnsam som m\u00f6jligt f\u00f6r ett l\u00e4rande och f\u00f6r en god pedagogik?<\/p>\n Utifr\u00e5n sin forskning gav Catharina exempel p\u00e5 hur detta kan g\u00e5 till. Hon ber\u00e4ttade ocks\u00e5 om hur l\u00e4rarens yrkesskicklighet kan utvecklas via ett kollegialt l\u00e4rande.<\/p>\n Under den intressanta eftermiddagen fick vi \u00a0ta del av b\u00e5de Catharinas forskning samt hennes tankar kring hur forskningsresultat kan g\u00f6ras tillg\u00e4ngligt och anv\u00e4ndbart f\u00f6r l\u00e4rare i det praktiska arbetet.<\/p>\n Catharina Tjernberg \u00e4r forskare och lektor i l\u00e4s- och skrivutveckling samt fil.dr. i specialpedagogik. Hennes forskningsintresse r\u00f6r samspelet mellan teori och praktik i pedagogisk verksamhet och hon disputerade f\u00f6rra \u00e5ret vid Stockholms universitet med avhandlingen Framg\u00e5ngsfaktorer i l\u00e4s- och skrivl\u00e4rande. En praxisorienterad studie med utg\u00e5ngspunkt i skolpraktiken<\/em>.<\/p>\n L\u00e4s mer om Catharina p\u00e5 hennes hemsida: \u00a0http:\/\/catharinatjernberg.blogspot.se\/<\/a><\/p>\n Pedagoger anst\u00e4llda av Norrt\u00e4lje kommun deltog\u00a0gratis. \u00d6vriga deltagare debiterades en kostnad om 400 kr (+moms).<\/p>\n