16 februari 2015 klockan 15:00 \u2013 17:00<\/p>\n
Lokal: Roslagsskolans aula, B\u00e4ltartorpsgatan 7, Norrt\u00e4lje<\/p>\n
M\u00e5lgrupp: pedagoger och skolledare fr\u00e5n och med f\u00f6rskolan till och med vuxenutbildningen<\/p>\n
\u00a0<\/a><\/a><\/p>\n Ett \u00f6kat resultat i elevers l\u00e4rande syns tydligast p\u00e5 de skolor d\u00e4r l\u00e4rarna beforskar sin egen pedagogiska verksamhet. Hans-\u00c5ke kommer att lyfta vikten av att l\u00e4rare och skolledare beh\u00f6ver vara medakt\u00f6rer i kunskapsbildningen om l\u00e4rande och undervisning i och utifr\u00e5n sin vardag som grund f\u00f6r f\u00f6r\u00e4ndringar i sin vardagspraktik.<\/p>\n Under f\u00f6rel\u00e4sningen beskriver Hans-\u00c5ke inneb\u00f6rden i l\u00e4randebaserat kvalitetsarbete och ledarskap och visar p\u00e5 hur det kan bli verklighet i skolornas vardag. F\u00f6rel\u00e4sningen bygger bland annat p\u00e5 slutsatser och l\u00e4rdomar fr\u00e5n ett 12-\u00e5rigt n\u00e4tverk som omfattat 900 skolor som arbetat med l\u00e4randebaserad skolutveckling.<\/p>\n Hans-\u00c5ke Scherp \u00e4r docent i pedagogik med s\u00e4rskild inriktning mot skolutveckling och ledarskap. Innan han b\u00f6rjade f\u00f6rst\u00e5 sig p\u00e5 skolutveckling som forskare arbetade han som gymnasierektor och har \u00e4ven varit skolpsykolog samt utbildare och utbildningsledare i den statliga skolledarutbildningen.<\/p>\n